7 redenen om te kiezen voor een professionele woningpresentatie.

Wij van Zibber zien een duidelijk verschil tussen de werkwijze van verschillende makelaars anno 2019. Waar de één nog overtuigd moet worden dat een professionele woningpresentatie zoveel meer kan bieden, is de andere makelaar alweer bezig met de nieuwste trends op het gebied van woningfotografie.

In dit blogartikel leggen we uit waarom een goede woningpresentatie noodzakelijk is voor de makelaar van nu. Hoe haal je het beste uit een woningpresentatie? Waarom zou je ervoor kiezen om een gehele woningpresentatie, of delen daarvan, uit te besteden? Wat zijn de voordelen en levert het daadwerkelijk iets op vergeleken met een minder goede woningpresentatie? Oordeel zelf.

7 REASONS WHY...

Wat verstaan wij eigenlijk onder een complete woningpresentatie? Bij Zibber ziet een woningpresentatie er als volgt uit: diverse keuzes in woningfotografie, het inmeten van een woning en eventuele artist impressions. Woningfotografie is in te delen in woning foto’s, hoogtefotografie met mast, 360 graden virtual tour en video’s.

Een woningpresentatie met bovenstaande onderdelen samen biedt een mooi pakket aan verschillende disciplines, waarmee je een woning goed op de kaart zet. In de volgende zeven punten hopen we een duidelijk beeld te geven van de mogelijkheden en voordelen die het uitbesteden met zich meebrengt.

Zibber woningpresentatie

1. Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Potentiële kopers spenderen maar liefst 80% van hun tijd aan het bekijken van woning foto’s en video’s. Slechts 20% van de tijd wordt aan het lezen van de beschrijving van een woning besteed. Het is dus essentieel dat je als makelaar de woning in het oog laat springen d.m.v. beeldmateriaal.  

2. Never compromise the value
De huizenprijzen in heel België zitten in een duidelijke opwaartse trend waardoor het nóg belangrijker is de juiste prijs voor de woning te ontvangen. Omdat over het algemeen ook het aanbod is gegroeid is het belangrijk jouw panden te onderscheiden van de rest.  Je kunt op hetzelfde moment weer meer voor je woning vragen én krijgen, mits je het goed aanpakt. In de periode van 2013 tot 2018 steeg de prijs van een huis in België met 11,2 procent. Woningen met professionele foto’s kunnen een hogere prijs opleveren, simpelweg omdat de uitstraling beter is. Professionele foto’s tonen het potentieel van een woning en zorgen ervoor dat kopers zich focussen op de juiste aspecten. Bovendien kunnen er vanuit verschillende perspectieven foto’s worden genomen. Denk aan detailfoto’s en hoogtefotografie waarbij een goed beeld van het huis en straatbeeld kan worden vastgelegd. Je wil er zeker van zijn dat je het maximale uit je prijs kan halen en dus is een goede presentatie van het pand in dat opzicht héél belangrijk, ongeacht de grootte of waarde van het pand.

3. First impressions count
Kwalitatieve woning foto’s zorgen voor de perfecte eerste indruk van een woning. De meeste kopers vinden woning foto’s met een goede kwaliteit het belangrijkste onderdeel van een woningpresentatie. Veel zoektochten naar een nieuwe woning beginnen online. Hierbij is kwalitatief en technisch goed beeldmateriaal doorslaggevend of een potentiële koper een eventuele bezichtiging doet.

Een digitale foto wordt gemiddeld slechts twee seconden bekeken. Bevalt deze niet, dan is een potentiële koper met één muisklik afgehaakt. Vooral de eerste drie foto’s moeten pakkend zijn. Goede composities, lichtinval en ruimtelijkheid spelen hierbij een belangrijke rol. Een opgeruimde woning is een must. De bewoner kan al heel veel zelf doen wat betreft opruimen. Met verse bloemen of fruit breng je wat leven in huis. Een professionele vastgoedfotograaf kan met kleine aanpassingen de finishing touch verzorgen. Zij kunnen goed door een woning heen kijken en zien details waar de nieuwe bewoners mogelijk over zouden kunnen vallen.

Zibber woningpresentatie hoogtefotografie

4. Focus!
Nog lang niet alle makelaars maken gebruik van professionele woningpresentaties. Woningverkopers kiezen een makelaar omdat die hun woning voor de juiste prijs en snelheid kan verkopen. Ze verwachten niet dat een makelaar zelf de presentatie gaat maken. Wanneer je bijvoorbeeld woningfotografie uitbesteedt, blijft er meer ruimte over voor je core business: een win-win situatie. Snelheid en kwaliteit moeten voorop staan in deze branche. Wil je anders zijn dan de concurrent, zorg dan dat je sneller én beter bent. Er komen meer en meer makelaars op de markt en woningen worden steeds duurder, hierdoor zal de consument steeds meer gaan verwachten. Innovatie en creativiteit spelen dus een grotere rol bij het kiezen van een makelaar. Voor de makelaar wordt marketing dus alsmaar belangrijker. Bij het uitbesteden van woningfotografie heb je binnen één werkdag na bezoek door ons al de bewerkte fotobestanden kant-en-klaar in huis. Met een druk op de knop staan deze op jouw woningwebsite.

5. Verkoop sneller
Woningadvertenties met professionele foto’s verkopen 32% sneller dan foto’s zonder professionele aanpak. Ook staat een woning waarvan meerdere foto’s zijn genomen minder lang te koop, dan een woning waar maar een gering aantal foto’s van is gemaakt. Snelheid is alles in de wereld van vastgoed. Staat een woning lang te koop, dan zal er wel iets mis mee zijn, wordt vaak gedacht. Professionele foto’s genereren ook tot 118% meer bekijk online, dat is meer dan twee keer zoveel!


''FIRST IMPRESSIONS COUNT''
Kwalitatieve woning foto's zorgen voor de perfecte eerste indruk van een woning.

6. High quality leads
Het ultieme doel voor de makelaar is het genereren van leads. Nog belangrijker: kwalitatieve leads. Makelaars die gebruik maken van een zo volledig mogelijke presentatie (foto’s, plattegronden, 360°, visuals, …) gaan doelgerichter te werk. Je potentiële klanten weten waar ze aan toe zijn of wat ze kunnen verwachten. Daardoor zijn de plaatsbezoeken die je doet ook van grotere waarde en verspil je je tijd niet aan bezoeken met potentiële kopers die na het plaatsbezoek eigenlijk toch plots minder geïnteresseerd zijn dan ze dachten. Bovendien levert een professioneel gepresenteerde woning ook tot 61% meer plaatsbezoeken op.

7. Bedrijven die video gebruiken groeien sneller
Neem de potentiële koper mee in de sfeer van een woning en creëer meer aandacht online met een video. Meer beleving en een unieke kans om in korte tijd veel te laten zien. Vergeet vooral de USP’s (Unique Selling Points) van een woning niet te filmen. Panden met video leveren tot 4 keer meer respons op dan panden zonder video. Bovendien verhogen bedrijven die video gebruiken hun omzet met 49% per jaar, tegenover organisaties die geen video gebruiken. 

Zibber woningpresentatie video

Zibber has it all!
Heb je de professionals niet in huis? Geen probleem. Je kan het totaalplaatje van inmeten tot fotograferen en het maken van video’s moeiteloos aan ons overlaten. Het inmeten van een woning is een vak apart. Wanneer dit niet goed gebeurt, zullen ook de plattegronden niet correct gemaakt kunnen worden. Het is precisiewerk.

Daarnaast is het materiaal waarmee gewerkt wordt zeer belangrijk voor het eindresultaat. Professionele vastgoed fotografen hebben deze tot hun beschikking en zijn getraind om de juiste lenzen voor de juiste ruimtes in te zetten. “Maar met een smartphone kom je toch ook heel ver?” Het risico van eigen beeldmateriaal schieten is dat het vaak uit de losse pols gebeurt. Daardoor kunnen foto’s bijna niet recht worden genomen en zijn deze ook niet altijd scherp. Daglicht is het beste om mee te fotograferen. Speciale lenzen vangen veel licht op, waardoor een foto vrijwel nooit te donker of te overbelicht is. Met een smartphone krijg je nooit hetzelfde resultaat.

Heb je een nieuwbouwproject of een ontzettend gedateerde woning die verkocht moet worden, dan kunnen artist impressions een goed beeld geven van de mogelijkheden!

Meer weten over Zibber woningfotografie? Bekijk dan deze pagina

Zibber logo
Zibber adviesgesprek

Vraag hier een gratis adviesgesprek aan. Wil jij weten wat een professionele woningpresentatie voor jouw woningaanbod kan betekenen? Onze adviseurs staan voor je klaar.

Gratis adviesgesprek

Onderwerp: